Tokat Gezisi ve Bağ Evleri


Yaz tatilin de 2 hafta kadar Tokat 'a gittim .Çocukluğumun geçtiği küçük ama sevimli Anadolu şehri tam anlamıyla Türkiye ve biz Türklerin bir aynası gibi .Uzun yıllardır İstanbul da Antalya da tatil yapmaktan bir türlü Tokat'a fırsat kalmamıştı .Vaktimiz sınırlı olunca annem bizim gideceğimiz şehre geliyor hem onu görüyor hem de deniz tatilimizi yapıyorduk .Ama artık hem akrabaları hem de Tokat'ı çok özlediğim için İstanbul dan sonra Otobüsle 14 saatlik bir yolculuk yaptıktan sonra Tokata a ulaştık .Bağlarıyla ,yeşillikleriyle ü aklımda kalan şehir adeta sevimsiz apartmanların dolduğu çöp y,çöplerin sokak kenarlarınada beklediği  bir şehre dönüşmüştü .200 yıllık bağlar dan geriye kalan ise 6  katlı apartmanlar ve  bir dolu süpermarketti.

Neyse ki bizim bağımız bozulmadan kalmıştı ,dedemin desinin dünyaya geldiği küçük bağ evin de annem  geleneği devam ettiriyordu .Tamamı dedelerden arkadaş olan komşular yazın şehre 5 km uzakta olan  bağ evlerine taşınıyor ,sıcak yaz günlerin de sebzelerini yetiştiriyor ,meyvelerini topluyor ,keyiflerini sürüyorlardı .Tamamen zevkü sefa için geçirilen bu günler şehrin boğucu sıcağından kaçmak için iyi bir alternatif oluyor.Mütahitler  ise şehrin son kalan bağlarına göz dikmiş ,ellerini ovuşturarak buralara da çirkin evlerinden dikmek için bekliyorlar .Umarım uzak dururlar bu güzellikten ,kimse de üç kuruş para için aile değerlerine ihanet edip  bu bağları satmaz.

Aşağıda ki resimler de  ise  belki 300 yıllık başka bir bağ evi var Tokattan .Teyzemlere ait olan bu bağ ben de  çok geceledim  küçükken .Ne yazık ki zamanın da çok büyük olan bağdan geriye pek birşey kalmamış sadece bağ evi ayakta .Aşağı da resimlerini göreceğiniz bağ evinin torunu eniştem ise isimsiz gerçek bir zanaatkar .Yıllardır yaptığı ahşap oymalar ,altın varak çalışmalar için söylenecek hiç bir şey yok .Sadece bir yetenek, yıllarca eğitimini alan insanlar bile bukadar yaratıcı olamazlar .Evlerinin herbir  köşesin de tarih ve yaratıcılık yatıyor.
 Tamamen el yapımı olan çerçeve ve altında ki etejere ne demeli ?Kenarlar da ise zamanın da gaz lambalarının konduğu bölümler var .Kimler buraya gazlambalarını astı hangi gelinler fanusları hergün yıkayıp temizledi kimbilir .

 Koltuk 100% ailenin el emeği .Oymalar evin beyinden kaplama ise hanımdan .Anlayacağınız karı koca marifetli.
 Antika sandık.
 Meşhur tokat sediri .Ama biz ona kısaca -Makat- deriz .Kulağa çok komik gelebilir ama koltuk veya sedir değil -makat-tır  O .Çok da rahattır .Arkasında içi saman dolu yastıklar ,üzerlerinde kaneviçi bembeyaz örtüler .Sırtını bir dayarsın ,ohhh ister sıcak günler de bir saat kestir ,ister  soğuk kış günlerin de odun sobası yanarken camdan dışarıyı seyret makattan.Keyfi çok başkadır.
 Altın varak çalışması yapılmış bir masa ,off ki ne offf .kim istemez bunu evin de ?
 Sandıkta eniştemin çalışması ,yıllardır yapıyor ahşap oymaları ,İstese bu işten çok para kazanabilirdi  ama sadece zevkine yapıyor bu sanat eserlerini .
 Bağ evinin salonundan bir köşe kendi elleriyle kapladıkları antika koltukları .Çok şükür kaloriferleri var artık .Yıllarca kocaman evi ısıtmak için üst kata odun ,kömür taşıdıklarını biliyorum .Tokat'ın ayazı soğuda adamın iliklerini dondurur .
 Teyzemin tüm hastalıklarına rağmen sabahın körün de bizim için yaptığı baklava .
En kısa süre de ayrı bir sanat eseri olan baklavanın tarifini kendisinden alıp size vereceğim.

İtiraf etmek gerekirse Tokat beni hayal kırıklığına uğrattı .Ben yıllar önceki çocukluğumda ki şehri beklerken yurdumuzun heryerin de olduğu gibi çirkin yapılaşma Tokatı da ele geçirmiş .Keşke bazı şeyler hiç değişmese hayatımız da modernleşmek ,yenilenmek güzel ama bazı  değerler güzellikler eskisi gibi kalabilse .Donsa ,dondurulsa ,bozulmasa.

Yorumlar

  1. gezilere gezmelere bayılırım :))
    fotolar süpersi...
    objektifine sağlık...
    kocaman sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. biliyorum,sen de cok geziyorsun.takipteyim ben de.

      Sil
  2. hiç tokata gitmedim ama tokatlı bir komşumuz vardı ve ben kendisinide yemeklerinide çok severdim..çok güzel bir mutfağı var tokatın..resimlerde harika hele o el emeği eşyalar gerçekten harikalar..sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tokat yemekleri cok lezzetlidir gercekten.iki haftalik ziyarette aldigim kilolar da bunun kaniti.

      Sil
  3. kuzum ellerine sağlık seninle bizde gezdik.
    el emeği göz nuruna bayılıyorum.

    panna cottayı sunum esnasında çevirsen iyi olur ama daha öncede olabilir.
    BEN ÇEVİRİNCE AKŞAMA KADAR BEKLEYEN OLDU BİR ŞEY OLMUYO ÇOK KALIRSA ÜSTÜ KURUR.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bugun burada dondurma alirken ilk defa farkettim.panna cottali dondurma vardi.ama denemedim.italyan dondurmalarinin hic bir cesidini sevemedim.nerde maras dondurmasi.

      Sil
  4. Ne güzel anlatmışsın yüreğindekileri emeklerine sağlık.Her biri ayrı değer olan anılarını bizlerle paylaştığın için çok teşekkürler canım.Sevgi ile kal..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. begenmene cok sevindim.tokatin yeri cok baskadir bende.

      Sil
  5. MERHABALAR.
    BLOGUNUZ ÇOK GÜ<EL SİZİ TAKİBE ALDIM.

    TOKAT A HİÇ GİTMEDİM AMA GİTMİŞ KADAR OLDUM.TEŞEKKÜR EDERİZ.

    BİZİM KUMLUCA DADA MAKAT DERLER İLK ZAMAN O KADAR DEĞİŞİĞİME GİTMİŞTİKİ ANLATAMAM.
    MASA YIMI DESEM MAKAT I MI DESEM HEPSİ BİRBİRNDEN GÜZEL.
    AĞIZ TADI İLE OTURSUNLAR.
    ALLAHA EMANET OLUN

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. makat ilk duyanlara cok garip geliyor.once bir gulusme oluyor sonra alisiyorlar bu kelimeye.Allah hic birimizin evindeki huzuru bozmasin insallah.

      Sil
  6. el emegi goz nuru derler ya gercekden de oyle guzel yapmislarki insan hayran kaliyor. Hepsi cok guzel ama koltugu daha bi beyendim.

    YanıtlaSil
  7. Değerli arkadaşım eşimin 2005 yılında il Jandarma komutanı olarak görev yaptığı bu şehir çok şirin,havası ve doğasıyla mükemmel, insanı ile saf anadolu kokan, bizim için ayrı bir önemi olan bir şehirdir.Maalesef çarpık kentleşmenin beraberinde getirdiği sorunlar için bende çok üzülüyorum.Selamlar.

    YanıtlaSil
  8. Blogunuza ilk kez geldim ve iyi ki, gelmişim dedim, müteahhitlerin umarım hevesleri kursaklarında kalır ve umarım oturanlar para için o güzelim yeşillikleri katlettirmezler. Ben apartmanda oturuyorum ve en büyük özlemim bahçeli bir ev, insanın doğasına AYKIRI apartman hayatı ve şehir hayatı.
    Eniştenizi ise tebrik ediyorum, eşini de, karı koca harika iş çıkartmışlar, ev değil müze olarak gezilebilir abartmıyorum...bayıldım dediğiniz gibi istese bu işten milyarlar kazanabilirmiş...tokgözlülüğü için de ayrıca tebrikler..

    YanıtlaSil
  9. Nasıl güzel bir paylaşım olmuş. İnşallah bize de gitmek görmek kısmet olur.

    YanıtlaSil
  10. ne marifetlilermiş maşallah,bayılıyorum böyle insanlar..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder