Aşure Yapımı


Ne Kadar farklı ,kültürler için farklı anlam ifade ediyor .Aşureyi sanmayın ki bir tek bizler yapıyoruz .Sünnisinden ,alevisine ,ortodokslardan ,yahudilere ,araplara Kadar bir çok fakli inanca sahip evler de aşure kaynatılıyor .
Bizim inancımız da ise anlamı çok ,Hz Adem´in işlediği tüm günahlar bugün affedilmiş ,Hz Nuh ,Tufandan bugün kurtulmuş ,Hz Yunus´un balığın karnından kurtulması hep bugün olmuştur.

Hz Muhammed´in sevgili torunu İmam Hüseyinin kerbela da katledilmesinden sonra alevi kültüründe de bu aci günleri hatırlamak amacıyla 12 gün ,12 İmam için Oruc tutulur ,daha sonra ise 12 farklı malzemeden yapılan aşure pişirilir ve dağıtılır .

Evlere bereket getirdiğine ,kizi olanların mutlaka pişirilmesi gerektiğine inanılır.Sade ,basit en fakirinden en zenginin evin de bulunacak malzemeler de oluşur .Ama servisin de Fakir davranılmaz ,süsü bolca konur üzerine .

Bu Kadar sade malzemelerden nasıl böyle bir lezzet ortaya çıkabilir ki .Sanki buğdayla pek alakasız kayisi ,nohut birleştiğin de iki damlada sihir katılıyor içerisine .

Bilmeyen ,görmeyen birine içindekileri anlatsak eminim "ne alaka yahu" der.Ama iste sihiri bu galiba birçok kültür de anlamı olması ,tadini da ,alakasız malzemeleri de müthiş bir tada dönüşüyor.

Çok yapmaya çalıştım aşureyi ,çok da başarısızlıklarım oldu .Rengini tutturamadım ,kıvamını ayarlayamadım ,gül suyunu çok koydum ,portakal kabuğu aci yaptı .Ama  deneye deneye öğrendim püf noktalarını .

İste tecrübelerime dayanarak  vereceğim püf noktaları ,
-Buğdayı çok iyi bir sekil de bir gün önceden yıkamak gerekli  .En az 10 kere ovarak yıkanmalı ,bir Tasim kaynatıldıktan sonra buğdayın suyu dökülmeli ,sonra Temiz su konularak tekrar kaynatılmalı .

-Portakal kabuğunun Beyaz kismini dikkatlice ayirin .Bu bölümü kullanmayın ,aci oluyor .

-Karanfili haslanarak,süzün  sadece suyunu  karıştırın .yoksa aşurenizin rengi koyu olur .

-Kus üzümü  veya üzümü ilk olarak su da bekletip ,güzelce yıkayın ,haşlayıp tekrar suyunu süzün .Tekrar yikadiginiz da duru bir renk varsa, tamamdir kullanbilirsiniz üzümlerinizi.

-Tarcini aman asure tencerenizin icine koymayin  ,servis sonrasin da tabaklarin üzerine dökebilirsiniz .

-Sekeri en son ilave edin.

-Aşurenizin içine bir cimdik tuz atmayı da unutmayın.

- size akil vermeye kalkan çok bilmişlere ,kulaklarınızı tıkayın .Kendi damak tadınıza ,zevkinize göre aşurenizi hazırlayın .Her yigidin yogurt yemesi farklidir .
Asurenin de kimi içine fasülye koymaz ,kimi üzümü begenmez .kimi tarcin kokusuna dayanamaz .Bir de akil verir .
"AAAA Asureye kayisi mi konurmus."

Koyma kardesim ,yeme de ozaman benim aşure mi ;Ben böyle seviyorum .
O yüzden; siz de caninizin istedigini koyun ,istemedigini cikarin .

Iste benim tarifim .

-3 su bardagi bugday
-1 su bardagi haslanmis nohut
-yarim su bardagi haslanmis fasulye
-8 adet karanfil
-1 ayva
-1 elma
-250 gr kayisi kurusu
-3 yemek kasigi kus üzümü
-1,5 Kg Seker
-1 vanilya

üzeri icin
-nar
-incir
-hindistan cevizi
-tarcin
-ceviz
-iri dövülmüs findik

Bir gece önceden bugday güzelce yikanir ,bir Tasim kaynatilir suyu dökülür tekrar  bugdaylarin üzerini 4 parmak gececek Kadar su konarak kaynatilir , ve ocagin alti kapatilir .sabaha Kadar suyun icinde bekletilir .Sabah bugdaylar patlamis olur ayni suyun icerisin de yaklasik 4 Saat kaynatilir .Büyük bir düdüklü tencereniz varsa daha kisa süre de halledebilirsiniz.

En az 3 -4 Saat kaynayan buğdayın üzerine mutlaka kontrol edilerek sicak su ilave edilir .Üzerine jöle gibi bir madde ciktiginda kevgirle alinarak üstünden atilir .Bugdayiniz oldu demektir .Püre gibi olmamali bugday yumusak olacak sekilde pismeli.

Haslanmis bakliyat içerisine konur

Karanfil haslanir ,suyu tencereye dökülür.

Üzümler haslanir yikanir ,bir daha yikanir buğdayın içine konulur .

Kaysilar dörde bölünür ,sicak su da  yarim Saat bekletilir ve tencereye atilir .

Kücük dogranan  meyveler de konur .Yaklasik yarim Saat daha kisik ateste sürekli karistirilarak pişirilir .

Ben kararma ihtimalini dikkate alarak ,risk almak istemedim ve incir koymadim asureye ,süsleme yaparken üzerine koydum .Tüm malzemeler karistirilirken ,kenar da mutlaka Hazir kaynamis suyunuz olmali .Gerektigin de sicak su ilavesi yapmalisiniz .CORBA gibi çok sivi olmamali asureniz .Ben bes dakika baska bir is halledeyim derseniz ,tencerenin dibi tutar .O yüzden sürekli basin da bekleyerek ,karistirarak ,agir agir yapmanizi öneririm .

Sekeri damak tadınıza göre ayarlaminizi tavsiye ederim ,Tencereye dikkatli bir sekilde konur .Sürekli karistirilir .10 dakika sonra ocagin alti kapatilir ve bir  paket vanilya eklenir .

Aşure ilidiktan sonra servis yapilacak tabaklara konulur,ancak iyice sogumadan süslemesi yapilmaz .Arzu ettiginiz malzemelerle üzerini süsleyebilirsiniz .

Herkesin ,evinin bereketi bol olsun .










 

Yorumlar

  1. Allah kabül etsin Harika olmuş Her daim takipteyim selam ve sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. heeeeey not aldım bunu. bakarım ki.
    :)
    aşure yapımında sanırım malzemelerin pişme sırası fark ettiriyor di mi yaa.
    :)

    YanıtlaSil
  3. Canım,
    ellerine sağlık. Allah kabul etsin. Nefis olmuş.
    Yararlı bilgiler için teşekkürler.
    Bayıldım aa bu da mı konurmuş diyenlere sen koy kardeşim deyişine. Gerçekten de kuru üzümü hayatımda hiç yiyemediğim için aşure yemek benim için azap oluyor. Anneciğim de ben ve kardeşlerim için üzümü bize ayırdıktan sonra katıyor. Bende yaparken hiç kusura bakmasın kimse üzüm koymadan yapacağım. Ama duyar gibi oluyorum aynen sana denildiği gibi denecek .Sağlık olsun.
    Sevgiyle kal.

    YanıtlaSil
  4. Allah kabul etsin diyorum yazdıklarınıza bende katılıyorum elinize sağlık

    YanıtlaSil
  5. Harika olmuş ellerine sağlık. Bende yaptım fotolar çektim ama hala yazamadım. Yazacağım inşallah yakında..Berekete vesile olsun Aşuren..Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  6. Hemde cok cok guzel olmus:)) kayisi bende severim icinde,bende koyarim hatta inciride icine atarim:)) ellerine saglik..verdigin bilgilere de tesekkurler:)) canim istedi hafta sonu yaptim..evlerimizden bereket eksik olmasin..afiyet olsun..

    YanıtlaSil
  7. ama ne foto şu yaaaa. aşure çok şık.
    :)

    YanıtlaSil
  8. aaaa ama nasıl olur. ben size aşure fotosu yorumu yapıyodum. siz de son yazıma gelmişsiniz. çok sevindim kii.
    :)

    YanıtlaSil
  9. Bilgiler için teşekkürler :)

    Kafa Dergi ve Ters Düz'e bekliyorum :)

    YanıtlaSil
  10. Merhabalar canim, Allah kabul etsin asuren nefis görünüyor. Cok güzel bilgiler esliginde asureni sunmussun emeklerine saglik.
    Bende is yerinde iki büyük tencere pisirdim, almanlar bayildi lezzetine. Cogu kisiye almanca tarifini verdim, is arkadasi esine bir kase götürmüs, o da tarifini istedi cok begeniliyor bizim asure. Bende senin dedigin gibi agiz tadimiza göre yaparim, fasulye,nohit, incir kayisi tarcin muhakak icinde olur. Bir kac yildir da inmege yakin küp küp kestigim elmalarida katiyorum, ev halki ve yiyenler cok begendi sevgiler....

    YanıtlaSil
  11. Görüntü müthiş. Her şey konabilir ama orantılı olarak konması gerekiyormuş. Ellerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  12. ne de güzel anlatmışsın :))) ALLAH kabul etsin bereketiniz bol olsun

    YanıtlaSil
  13. nefis görünüyor aşure
    Allah kabul etsin
    ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  14. bayılırım aşureye, en sevdiğim tatlılardan biri, çok hafif, çok lezzetli ve çok faydalı, bu arada dediğin doğru biz Alevi değiliz buna rağmen aşureyi çok severiz...ama zor ve zaman alıyor o yüzden pek yapamıyorum:( sağolsun Alevi komşular var apartmanda onlar yapınca getiriyor:)))
    afiyet olsun canım çok muhteşem görünüyor
    Allah kabul etsin
    sevgilerimle

    YanıtlaSil

Yorum Gönder