Berlin -Pergamon Müzesi



Icim yanarak yaptim Berlin gezisini .Daha önce de Berlin´e gitmistim .Meshur  sokaklarin da gezmistim ,Berlin duvari kalintilarin da fotograf cektirmistim .Ancak bu sefer ki gezinin amaci  ve anlami benim icin cok farkliydi .

Cocukluk hayalimi gerceklestirmek ,Anadolu topraklarindan koparilan sanat eserlerini görmek icin kizimla beraber PERGAMON (Bergama Müzesini ) ziyaret ettim .

Herzaman duydugumuz ,calinarak ,kacirilarak Berlin`e götürüldügünü düsündügümüz eserlerin ne Kadar özenle ,dikkatle korundugunu ,padisahin izniyle yillar süren cabalar sonucun da Berline getirildiklerini ögrendim .

2 .Dünya savasi sirasin da Berlin bombalanirken bu eserleri korunakli yerlere saklamislar .Biz kendi topraklarimiz da bu eserleri koruyamazken ,degersiz tas muamelesi yapip ,köy evi insaatin da ,hela yapimin da kullanirken Arkeolojinin anlamini bilmezken ,Almanlar bu eserlere deger vermis bir de kendi ülkeleri bombalanirken ,onlari ayrica korumus .

Bu cabalara sapka cikarmamak ,takdir etmemek elde degil .Eger Anadolu topraklarin da kalmis olsaydi bu heykellerin büyük cogunlugunun mustechen diye cinsel uzuvlari parcalanacak ,günah diye kafalari koparilacak ,sütünlari ahir insaatlarin da kullanilacak veya degerli Kücük parcalari define avcilarinin eline gececekti .
Gönül rahatligiyla söyleyebilirim ki ,iyi ki Uyanik Alman Arkeolog bu eserleri ;Kapilari ,büstleri ,paha bicilmez cinileri  Almanya´ya getirmis .Kurtarmis ,bize de gözlerimiz dolarak dünyanin heryerinden gelen binlerce turistle beraber müze ücreti ödeyerek kendi tarihimizi ögrenmek kalmis .

Müzeden kiraladigimiz teyiplerden herbir sanat harikasi eserin tarihini türkce dinleyebildik .Sanmayin ki sadece Bergamadan getirdikleri Zeus Sunagi  var .Anadolunun batisini
arastirirken dogusunu da ihmal etmemis Alman Arkeologlar Asurlular ,urartular ,babil ne buldularsa
tas ,toprak demeden tasimislar  gemilerle .

Özellikle Urartu uygarligi beni cok etkiledi .Baskentleri Van olan bu muhtesem medeniyetin tanrilarina ait heykeller ,dev kapilar ,Kandiller ,kil tabletler ,o Kadar büyüleyici idi ki .Misir uygarliginin ,roma imparatorlugunun büyüklügünden yeterince dikkat cekememis Uratular ,Asurlular.Bilenler ,bilir mutlaka ama benim gibiler icin cok populer degildi maalesef .Okulda ki tarih derslerinde de ögrenmistik .Ama Berlin gezisin de tüm tarihimizi daha iyi ögrenmis oldum .

Eminim simdi  Van; Bergama  da bu eserlerin yapildigi ,yasadigi topraklar da o tarihin esamesi bile okunmaz .Yaa burada  giris kapisi vardi ,burada duvari vardi desek .Gözümüzün önüne getiremeyiz .Oralar tamamen bosaltilip ,corak bir araziye dönüstürülmüsken  ,güzelce korunan ,onarilan eserlerin fotograflari benim gözümden böyle göründü .

www.tr.wikipedia.org/wiki/Pergamon
 adresinden daha ayrintili müze ileilgili  bilgilere ulasabilirsiniz .














Yorumlar

  1. Berline gitmedim güzel bir müzeymiş. canlı görmek isterdim. Gezinti güzeldi.. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. Ve sanat gerçekten Avrupada güzel korunmuş.. Biz koruyamamışız ama onlar alıp götürüp korumuşlar :(

    YanıtlaSil
  3. Seni ziyarete geldim canım, güzel kızın , sen ve ailen umarım hepiniz iyisinizdir, güzel bir gün geçirmişsiniz keyfiniz daim olsun sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  4. Merhaba, sayfaniz cok güzel.
    Ben de müzeyi gezerken ayni seyleri düsünmüstüm. Cok güzel korumus ve düzenlemisler.
    Yaziniza tamamen katiliyorum. Münih'ten sevgiler :) Jale

    YanıtlaSil
  5. Benim de içim acıdı şimdi:(((ne kadar güzel anlatmışsın, o kadar haklısın ki, bizden çalmışlar ama belki bizde kalsaydı dediğin gibi orasını, burasını 'AYIP' günah diye parçalar, keserlerdi adamlar cansız mankenden, heykelden bile tahrik oluyor sapıklar!! ! Hamile kadın sokağa çıkınca aklına kocasıyla şaptığı gelenler idare ediyor ülkeyi! ! ! Tayyip denen hain bile üçbeş çanak çömlek demişti! E imam hatipin ne zararını gördünüz diyordu işte imam hatip bitirince böyle tarihi eserlere 3-5 çanak çömlek der hatta ayıp diye orasını burasını kopartırsın Afganistan'da Taliban koca koca tarihi heykelleri puttur günahtır diye nasıl dinamitlemişti?:(
    sonuç din ile devlet işlerini ayırmayan toplumların başı b....tan çıkmaz affedersin

    canım çok çok sevgiler...

    YanıtlaSil
  6. Oylesine guzel yazmissinki inan hem uzuluyor hem aciyor hem neden olsun diyor..paylasimin cok hpsuma gitti..umarim 2014 mutlu saglikli sansli coook guzel bir yil olur sana ve ailene ve bizlere..sevgiler..

    YanıtlaSil
  7. Apollo heykelinin fotoğrafını Yunan bir arkadaşım çekmişti benim için, tab ettirmiş, çerçeveletmiş, Berlin dönüşü getirmiş ve "senin olanı sana getirdim" demişti.

    2014'ün adil bir yıl olmasını gönülden dilerim!

    YanıtlaSil

Yorum Gönder